آیا میدانید مهمترین دلایل شکست استارتاپ ها چیست؟

عدم نیاز بازار

بزرگترین دلیل برای شکست استارتاپ ها ساخت محصولی است که بازار به اندازه کافی به آن نیازی ندارد. ممکن است به نظر خودتان ایده یا محصول ارزشمندی داشته باشید اما این ایده هیچ نیاز ضروری و مشکل مهمی از افراد جامعه را برطرف نمیکند با توجه به اینکه ۴۲ درصد از شکست ها در جامعه ناشی از عدم  نیاز بازار بوده است بنابراین بیش از هرچیز لازم است مطمئن شوید بازار روی خوشی به شما نشان خواهد داد.

اتمام سرمایه

از دست دادن سرمایه در طول مسیر فعالیت و یا عدم توانایی در جذب سرمایه دومین عامل شکست استارتاپ ها شناخته شده است. پیش از آنکه به طور جدی وارد میدان شود سعی کنید تخمین مناسبی برای هزینه هایتان داشته باشید و روی این موضوع که چطور باید سرمایه خود را مصرف کنید به صورت جدی فکر کنید.

نداشتن تیم مناسب

اگر به فکر راه اندازی یک استارتاپ تخصصی هستید همسر یا حتی دوست صمیمی تان که هیچ دانش یا مهارت مفیدی برای کمک به شما ندارند نمیتوانند گزینه های مناسبی برای همکاری با شما باشند. تمام تلاش خود را به کار بگیرید تا مناسبترین افراد با توانایی های مرتبط را در بهترین موقعیت های کاری قرار دهید

مقلوب شدن در میدان رقابت

اینکه یک رقیب بزرگ شما را از میدان خارج کند یا آنقدر رقبای کوچک داشته باشید که جایی برای نفس کشیدنتان باقی نگذارند چهارمین رتبه را در بین عوامل شکست کسب و کارهای نوپا به خود اختصاص میدهد با این حال اگر ایده در ذهن دارید که همین حالا هم رقبایی دارد لازم نیست نگران شوید، داشتن رقیب میتواند نشانه برای این موضوع باشد که بازاری برای محصول یا خدمات شما وجود دارد.

مسائل مرتبط با قیمت گذاری محصول و هزینه ها

اگر قرار باشد محصول شما نسبت به ارزش آن به حدی گران قیمت باشد که هیچ کس تمایلی به خرید آن نداشته باشد احتمالا به زودی شکست خواهید خورد. برعکس اگر قیمت محصولتان بیش از اندازه پایین باشد ممکن است در تامین هزینه های خود با مشکل روبه رو شوید. بنابراین سعی کنید قیمت مناسبی برای محصول خود در نظر بگیرید. اگر به بودجه زیادی نیاز دارید و قیمت تمام شده محصولتان نیز بالا خواهد بود ابتدا مطمئن شوید مشتریان شما حاضرند هزینه اش را پرداخت کنند.

 

محصول ضعیف و ناخوشایند

برخی از کارآفرین ها صرفا به این دلیل شکست میخورند که بدون دانش، فعالیت خود را در حوزه ای تخصصی آغاز میکنند و یا به نیاز مشتریان و آنچه از محصول انتظار دارند توجه کافی نشان نمیدهند. حاصل چنین کسب و کارهایی عموما محصولی خواهد بود که مشتری نخواهد داشت و یا مشتریان خود را به مرور زمان از دست میدهد.

 

نداشتن مدل تجاری

نداشتن مدل و برنامه کسب و کار یکی دیگر از دلایل مهم برای شکست استارتاپ ها به شمار میرود از همان ابتدا مشخص کنید قرار است چه کارهایی را انجام دهید. لازم است تمام اهداف خود را همرا با زمان تحقق آنها معین کنید و برنامه ای برای گسترش کسب و کار و رسیدن به فروش و درآمد بیشتر تدارک ببینید

بازاریابی ضعیف

یک محصول هرقدرم که عالی باشد مشتری نخواهد داشت اگر آوازه آن به گوش کسی نرسیده باشد مشتری نخواهد داشت و یک محصول بدون مشتری طبیعتا با شکست روبه رو خواهد شد.فراموش نکنید بازاریابی خوب به اندازه یک محصول خوب حائز اهمیت است. سعی کنید مخاطبین محصول خود رابشناسید و برای تبدیل کردن آنها به مشتری واقعی تلاش کنید.

نادیده گرفتن مشتریان

به مشتریان خود به دید سرمایه نگاه کنید. بازخوردی که از مشتریان فعلی خود راجع به محصولتان میگیرید میتواند باعث رشد و بهبود کسب و کار شما شود همچنین نادیده گرفتن یا توجه نکردن به میزان نارضایتی مشتریان میتواند کسب و کار شما را در مسیر شکست قرار دهد.

 

ارسال نظر