چگونه میتوانید استارتاپ خود را عملیاتی کنید؟

شاید این روزها شما هم مانند من واژه استارت آپ را زیاد می شنوید. استارت آپ (Startup) در اصل به هر نوع شرکت جوان و ایده محوری گفته می شود که در پی رشد و توسعه است. استارت آپ ها با ایده رفع یک مشکل یا ارائه طرح و کاری نو به دنیای کسب و کار خلق می شوند. تفاوت یک استارت آپ با سایر کسب و کارهای نوپا در این است که موفقیت آنها تضمین شده نیست و ممکن است علی رغم داشتن ایده های طلایی و نو، حتی به مرحله ورود به بازار نرسیده و یا پس از مدتی از ورود به بازار، با شکست روبرو شوند.
بد نیست آمار رسمی را در این زمینه نگاهی داشته باشیم. در سال ۲۰۱۵ در ایالات متحده آمریکا به تنهایی بیش از ۴۰۰ هزار استارت آپ کار خود را آغاز کردند! بد نیست بدانید، اینستاگرام یا فیس بوک هم روزی استارت آپ بوده اند! بر اساس آمارهای موسسه کافمن، جوانان بین ۲۴ تا ۳۵ سال با با ۵۴% بیبشترین گروه را تشکیل می دهند. این نشان می دهد که افراد میانسال و حتی افراد مسن هم در این کشور با ۴۶% استارت آپ ها همچنان در پی کارآفرینی هستند!
افراد با دلایل مختلفی اقدام به راه اندازی استارت آپ می کنند ولی سه دلیل مهم و عمده آن را می توان به شرح زیر برشمرد:
• رئیس خودشان باشند
• ایده هایشان را به کسب و کار تبدیل کنند و
• به پول و ثروت برسند
یک شرکت ۵ ساله هم می تواند همچنان یک استارت آپ باشد. شاید شرکت شما هم جزو این دسته از شرکت ها باشد و هنوز عوامل رشد و سودآوری در آن محقق نشده باشند. تعاریف ما هر چه که باشند، از دیدگاه من مهمترین شاخصه یک استارت آپ، پتناسیل خارق العاده آن برای رشد و سودآوری است. و ضامن چنین ویژگی مهمی، حفظ فرهنگ پویایی و نوسازی نگرش و تصویر ترسیم شده برای استارت آپ است.
همه استارت آپ ها با چالش های خاص خود روبرو هستند و شاید مهمترین چالش یک کارآفرین استارت آپی، قانع کردن سایرین برای همراهی و حمایت از او باشد. بسیاری از استارت آپ ها و بنیانگذاران آنها با این چهار چالش مهم روبرو هستند:
• جذب سرمایه
• افرایش درآمد
• افرایش مشتری
• حفظ سرمایه و از دست ندادن سرمایه گذاران
برای همین منظور، شما برای راه اندازی یک استارت آپ موفق و تجاری سازی آن، به چیزی بیش تر از مهارت های متداول در زمینه شغلی و حرفه ای خود نیاز دارید. صرف اینکه شما نابغه فناوری اطلاعات هستید یا به ۱۶ زبان برنامه نویسی مسلط هستید و یا می توانید چشم بسته کاری را انجام دهید، برای سرمایه گذاران و حامیان مالی استارت آپ شما، کافی نیستند. برای موفقیت یک استارت آپ باید مدیریت، برنامه ریزی، استراتژی، روابط عمومی، مذاکره حرفه ای، بازاریابی، تبلیغات، برندسازی و بسیاری از مهارت های دیگر را در حوزه راهبری و توسعه کسب و کار فرا بگیرید.
انسان های درونگرا کمتر می توانند کارآفرینان موفقی شوند و استارت آپ های موفقی را راه اندازی کنند. انسان های کم صبر و حوصله هم نمی توانند در این مسیر پرتلاطم به موفقیت مهمی دست یابند!

تا زمانیکه شما کاشفانه به دنبال پیدا کردن انسانی مطمئن برای بیان ایده هایتان هستید، چرخ گردان تغییر و تحول با چنان سرعتی به پیش می رود که ایده ناب دیروز شما، به ایده ای غیر قابل اجرا برای دنیای امروز تبدیل می شود.
راستی این حرف توماس آلوا ادیسون را هم فراموش نکنیم که «اگر ایده ای به ذهن شما رسیده است، پس حتما به ذهن صدها نفر دیگر هم رسیده است.» و ممکن است مهمترین تفاوت شان در این باشد که یکی از میان این صدها نفر با پشتکار و سماجت در پی تحقق آن است و دیگران فقط به داشتن ایده و نظاره گر بودن اکتفا می کنند.
دمین خیال نادرست این است که فکر کنید حمایت های مالی از استارت آپ شما به سرعت شکل خواهند گرفت. سرمایه گذاران شما حق دارند تا در خصوص ریسک، امکان پذیری و سودآوری ایده و استارت آپ شما قضاوت کرده و زمان لازم را برای بررسی و تصمیم گیری صرف نمایند. شاید جذب سرمایه برای استارت آپ شما ماه ها به درازا بینجامد.
سومین خیال نادرست این است که فکر کنید فقط ایده استارت آپ شما سرمایه اصلی آن است! این اشتباه را مرتکب نشوید! ایده شما تنها بخشی از سرمایه لازم برای اجرای استارت آپ شما است و عدم درک این موضوع ممکن است مانع از همگرایی شما با سرمایه گذاران و افرادی شود که می خواهند در تجاری سازی و اجرایی ساختن ایده شما به شما کمک کنند.
توصیه های کلیدی برای عملیاتی سازی استارت آپ
حال می خواهم ۶ توصیه و راهکار کلیدی را برای موفقیت و عملیاتی سازی استارت آپ ها به شما ارائه نمایم.
توصیه ۱: شریک اولیه خود را به درستی انتخاب کنید.
دلیل مهم و کلیدی شکست بخش مهمی از استارت آپ ها را می توان انتخاب نادرست شرکا و تیم اولیه دانست. اینکه شما دوستان قابل اطمینان و صمیمی دارید دلیلی برای این نمی شود که حتما می توانید در کسب و کار هم با آنها موفق شوید! تا زمانیکه استارت آپ شما به سودآوری نرسیده است خیلی ها با دلسوزی و از روی رفاقت به شما کمک می کنند اما وقتی پای سودآوری و درآمدزایی باشد، خواهید دید که خیلی ها روی دیگرشان را به شما نشان می دهند. پس بهتر است در تیم اولیه خود، از افرادی که شم تجاری بالایی دارند بیشتر استفاده کنید.
توصیه ۲: قبل از هر کاری Business Plan خود را حرفه ای و خوب تدوین کنید.
داشتن ایده خوب و سودآور یک بحث است و توانایی برای تجاری سازی و عملیاتی کردن آن و در نهایت امکان پذیری آن یک بحث دیگر. استارت آپ هایی که از ابتدای کار دارای Business Plan هستند بیش از سایرین برای سرماه گذاران و حمایت کنندگان جذاب و ملموس هستند. اگر نمی دانید چگونه باید یک Business Plan بنویسید، نگران نباشید، شما می توانید این مهارت را با یک دوره کوتاه مدت فرابگیرید.
توصیه ۳: از کمک گرفتن از دیگران نترسید.
یک دست صدا ندارد و ایده های بزرگ، به آدم های بزرگ هم نیاز دارد. دنبال آدم های محافظه کار و دورنگرا نباشید! اگر آنها می توانستند کمکی بکنند، اول به خودشان می کردند. اگر می توانید از استاد یا مشاور خود کمک بگیرید! شاید مدیر عامل شرکتی که در آن کار می کنید خودش بتواند بهتر از هر کس دیگری هم به شما مشاوره بدهد و هم به عنوان حامی و شریک کاری شما وارد استارت آپ شود!
توصیه ۴: اینترنت و شبکه های اجتماعی را جدی بگیرید!
بر روی این نکته تاکید ویژه و زیادی دارم. اینترنت و شبکه های اجتماعی را نه یک ابزار بلکه شریک کاری و یکی از اعضای تیم خود بدانید! استارت آپ های موفق و سودآور از همان ابتدا یک وب سایت خوب برای خود راه اندازی می کنند، با مخاطبان بالقوه خود ارتباط برقرار می کنند و در شبکه های اجتماعی حضوری موثر دارند. شک نکنید که همانهایی که پست های شما را در اینستاگرام لایک می کنند شاید بخواهند به عنوان عضوی فعال یا سرمایه گذاری قابل اطمینان در استارت آپ شما حضور داشته باشند!
توصیه ۵: اندازه و تعادل را نگه دارید!
تعادل بین دنیای واقعی و دنیای ایده هایتان را هرگز از میان نبرید! اینکه امروز از کار فعلی خود استعفا دهید و فقط روی استارت آپ تان تمرکز کنید را فراموش کنید! یک مشاور حرفه ای چنین توصیه ای را به شما نمی کند. در ضمن خیلی هم حرف های کتاب های انگیزشی را جدی نگیرید! خیلی از نویسندگان این کتاب ها خودشان را نه می توانند جای شما بگذارند و نه تا کنون یک فعالیت کارآفرینی انجام داده اند. حرف زدن کار ساده ای است ولی عمل کردن کار هر کسی نیست!
تعادل و برنامه درستی میان کار و زندگی و استارت آپ خود بوجود آورید. آخر هفته ها زمان خوبی برای رسیدگی به پروژه است و در طی هفته هم سعی کنید روزی ۱ تا ۲ ساعت را به استارت آپ خود بپردازید. رفته رفته با طی مراحل مقدماتی و جذب اولین سرمایه گذاران می توانید بطور کامل روی آن تمرکز کنید.
توصیه ۶: سرآخر اینکه، همه چیز را فدای پروژه خود نکنید!
همه سرمایه خود را در یک پروژه وارد نکنید. به عنوان یک کارآفرین خوب است که هم روی استارت آپ خود سرمایه گذاری کنید و هم روی یک استارت آپ دیگر! همواره هم برنامه ای برای مواجهه با شرایط شکست و عدم موفقیت پروژه خود داشته باشید! فراموش نکنید الزاما قرار نیست استارت آپ شما موفق شود و ممکن است با شکست مواجه شود. شکست استارت آپ شما به معنی بی کفایتی یا تفکر نادرست شما نیست؛ بلکه برای موفقیت آن چیزی بیشتر من و ما را نیاز دارد!

ارسال نظر