ارائه آسانسوری ( Elevator pitch ) چیست؟

ارائه آسانسوری ( Elevator pitch ) چیست؟
ارائه آسانسوری یک ابزار ارتباطی و در واقع استعاره ای از یک ارتباط بسیار مؤثر در یک مدت زمان کوتاه، معمولاً بین ۲۰ تا ۳۰ ثانیه میباشد، همانند مدت زمانی که شخص مهمی را در یک آسانسور ملاقات می کنید. این ملاقات میتواند به صورت کاملاً اتفاقی و یا بر اساس یک سناریو از پیش تدوین شده صورت گیرد. اگر گفتگو در داخل آسانسور در آن چند ثانیه جالب و دارای ارزش افزوده باشد، مکالمه بعد از پیاده شدن از آسانسور ادامه می یابد یا کارت های تجاری طرفین رد و بدل میشود و یا با برنامه ریزی جلسه ملاقات پایان می یابد.

در این مدت کوتاه ارتباط با شخص مخاطب باید طوری برقرار شود که اطلاعات کافی به مخاطب انتقال یابد تا او بتواند در مورد آنچه که شما در موردش صحبت می کنید درک کافی به دست آورده و بخواهد در موردش بیشتر بداند و به شنیدن سخنان شما ترغیب شود و زمینه برقراری یک ارتباط بلندمدت شکل گیرد. در برخی مواقع شاید این تنها راه جلب توجه مخاطب بوده و به عنوان یک آغازگر برای شروع یک ارتباط اساسی و سطح بالا باشد. در ارائه آسانسوری معرفی فرد، ایده و یا محصولات او به صورت مختصر، مفید و قانع کننده انجام میگیرد. بیان جزئیات مربوط به نحوه¬ ی عملکرد و راه حل شما، به زمان دیگری موکول می گردد.

ارائه آسانسوری میتواند در جذب سرمایه گذار، نیروی متخصص، همکار تجاری و یا مشتری کاربرد داشته باشد. طی این ارتباط ممکن است محصول و یا خدمتی به فروش رود، موافقت فرد مهمی جهت کسب درآمد و یا بستن قراردادی اخذ گردد. ولی اگر مخاطب درکی از سخنان شما نداشته باشد و توجه او جلب نگردد، ممکن است به حرفهای شما توجه ننموده و هیچ بازخورد مثبتی از این ارتباط به دست نیاید.
توجه به این امر ضروری است که ممکن است فرد مخاطب کارهای زیادی برای انجام دادن داشته باشد و زمان کمی برای انجام تمام آن کارها دارد. یعنی او مجبور است در اغلب موارد با سرعت تصمیم بگیرد، به چه چیزی توجه نماید و مواردی را نیز نادیده بگیرد. در نتیجه، ارائه آسانسوری شما باید به گونه ¬ای باشد که توجه چنین مخاطبی را به خود جلب کند. شاید داشتن این ذهنیت برای شما که مردم به دنبال دلیلی می گردند که به حرف شما گوش ندهند، برای پیدا کردن ایده یا راه حلی برای نحوه ارائه سودمند آسانسوری شما مفید باشد.
اصول و تکنیک های ارائه آسانسوری:
صبحت کردن به طور ساده و واضح: باید به گونه ای صحبت شود که بدون به کاربردن اصطلاحات تخصصی، مخاطب همه مطالب را به خوبی درک کند.
بیان مطالب به صورت مختصر و مفید: ۲۰ تا ۳۰ ثانیه برای بیان مطالب اصلی و کلیدی فرصت وجود دارد، بنابراین باید از گفتن مطالب اضافی و بیهوده پرهیز شود.
بیان منافع مخاطب: در خلال صحبتها باید به فایده و سودی که راه حل پیشنهادی برای مخاطب دارد، اشاره شود.
متاسفانه ما فکر می کنیم تعریف و تمجید کردن از خودمان و از مهارت های خودمان بگوییم کار مناسب و خوبی است. در حالی مطرح کردن مهارت های ما باید نهفته در نفع و فایده ای که می تواند برای طرف مقابل داشته باشد نشان داده شود.
ارائه آسانسوری، بیان نمای کلی از یک ایده، محصول، خدمت و یا راه حل بهتری برای یک مشکل در مدت زمان بسیار کوتاه است و فقط برای شروع یک مذاکره بلندمدت طراحی می شود. در ارائه آسانسوری باید بدون عجله و شتاب، به تدریج، خلاصه وار و دقیق صحبت شود. کلمات اضافی باید از متن ارائه‌ حذف شود و زمان باید صرف جزئیاتی شود که اهمیت بیشتری دارند. این زمان‌های تخصیص داده شده برای بیان جزئیات مطرح شده ثابت نیستند و می‌توانید متغیر باشند. در کم و زیاد کردن مدت زمان هر بخش از ارائه، میتوان به نقاط قوت و ضعف خود توجه نمود و هر بخش را با توجه به این نقاط کم و زیاد کرد. ارائه آسانسوری باید با اطمینان انجام شود. باور داشتن خود و ایده خود باعث انتقال این اطمینان به مخاطبین خود نیز میشود. در آخر این که ارائه آسانسوری یک مهارت است و تمرین بهترین راه برای بالا بردن این مهارت محسوب میشود

ارسال نظر