حفاظت از ایده و ادعای مالکیت و جواز کسب و کار

اگر هر یک از این موارد برای شما سخت یا وقت‌گیر است، شما می توانید در ابتدای کار، تیم استارتاپی را محدود به خودتان یا حداکثر یک یا دو دوست بسیار صمیمی و البته مناسب برای تیم استارتاپ مورد نظر خود قرار دهید. دیگر اینکه بخش بازاری که انتخاب می‌کنید کوچک بوده و تعداد مشتریان برای بررسی محصول یا خدمت خود را در حد ۱۰ الی ۲۰ نفر در نظر بگیرید. البته بهتر است محصول و خدمت شما دارای استانداردهای دست و پا گیر نباشد (مثلا تولید نخ بخیه جراحی). با این کار بعضی از این گام‌ها که امکان دارد زمان‌بر و طاقت فرسا باشد دیگر ضرورتی ندارد.

ادعای مالکیت و ثبت ایده
یک ایده یا طرح برای آنکه بتواند به عنوان یک اختراع ثبت شود، باید سه شرط داشته باشد:

جدید و نو باشد (خلاقانه)
راه حل مورد نیاز برای حل مسئله ای در جامعه و صنعت باشد (کاربردی)
امکان ساختن و استفاده شدن را داشته باشد (عملی)
پس باید ابتدا سایر اختراعات موجود را بررسی کرده تا مشابه کار شما نباشد. در این صورت قابلیت ثبت را دارد. در غیر این صورت به علت جدید نبودن، قابل ثبت به عنوان اختراع نیست.
ایده تا وقتی بیان نشده، امکان حمایت از آن وجود ندارد. گاهی ایده یک فیلمنامه است، تا زمانی که در ذهن نویسنده بوده و بیانش نکرده جایی برای حمایت ندارد. اما وقتی بیان شد، از آن ایده اظهار شده، می‌توان حمایت کرد. در اختراع هم ایده ای قابل حمایت است که سه شرط عنوان شده در بالا را داشته باشد.

ایده های فکری و ثبت آنها
در حالیکه طرح‌های صنعتی از قبیل یک اختراع در تجهیزات و ماشین آلات، قابل لمس و دیدنی هستند. ایده های فکری غیرملموس و نامحسوس می باشند (اصطلاح فکری در مقابل صنعتی قرار می گیرد). ایده های فکری هم، چون طرحهای صنعتی بهتر است، ثبت شوند. به این ایده های ثبت شده، اصطلاحا مالکیت فکری می گویند.
مطابق قانون ثبت، کسی که یک اثر ادبی- هنری خلق می کند، می تواند از اثر یا اختراع خود بهره برداری تجاری نیز بنماید. حقوق مالکیت فکری می تواند هم فروخته شود، هم اینکه به صورت لیسانس اعطا گردد و یا بخشیده شود. به این معنا که خالق اثر می تواند خود از ایده اش استفاده کند یا از طریق فروش امتیاز از آن بهره داری نماید. حقوق مالکیت ایده های فکری، توسط قانون به اجرا در می آید.

 

مجوز راه اندازی کسب و کار
شما لازم است در مورد ساختار قانونی کسب و کارتان تصمیم گیری کنید و ببینید کدام ساختار مناسب تر است؛

مالکیت یک نفره
شرکت با مسئولیت محدود
شرکت تضامنی یا تعاونی
شرکت سهامی خاص و …
بهتر است قبل از تصمیم‌گیری در مورد ساختار سازمان خود، از منابع مختلف به ویژه از یک کار‌شناس استفاده کنید. برای تعیین نام شرکت با اداره ثبت شرکتها می‌توانید هماهنگی کنید. کارهای لازم برای این موضوع شامل موارد زیر می باشد؛

تهیه مدارک مورد نیاز جهت ثبت نام مجموعه اقتصادی تان در اداره مربوطه
ثبت یک نام برای شرکت به عنوان معرف کالا و خدمات شما ضمن تعیین حوزه فعالیت
ثبت یک نام به عنوان یک دامنه یا آدرس اینترنتی در صورتی که بخواهید فعالیت خود را در فضای اینترنتی داشته باشید.
تهیه مدارک سازمانی و توافق نامه و یا حداقل مرامنامه و اصولی که افراد مجموعه خود را به آن پایبند بدانند.
تهیه و تنظیم اساسنامه
تهیه و تنظیم چارت سازمانی
تهیه و تنظیم شرح وظایف و فرایندهای کاری هر بخش سازمان
شما با توجه به عوامل مختلفی از جمله نوع صنعت، نوع فعالیت، شرکا و … باید در مورد نوع ساختار شرکت خود تصمیم بگیرید. در کشور ما انواع مختلفی از شرکت ها و موسسات ثبت می‌شود که هر کدام شرایط و ویژگی های خاص خود را دارد. شما باید از آنها اطلاع کافی داشته باشید. همچنین بهتر است در یک توافق نامه بین افراد تیم استارتاپ میزان سهم هر یک از اعضاء و حق رای آنها در تصمیم گیری ها مشخص شود. ضمنا تعیین شود که تعهد و وظیفه هر یک از اعضاء نسبت استارتاپ چیست؟ نحوه همکاری و هماهنگی ها و تصمیم گیری ها مشخص شود.

موسسه و انواع آن
موسسات غیر تجاری، اشخاص حقوقی هستند که فقط در زمینه امور خدماتی مشغول هستند. برخی شرکت ها جنبه تجاری ندارد. موسسات غیر تجاری بر ۲ نوع می‌باشند: انتفاعی و غیرانتفاعی. مقصود از موسسات انتفاعی اشخاص حقوقی می‌باشند که مقصود از تشکیل آنها جذب منابع و تقسیم سود بین اعضای خود می باشد. اما موسسات غیرانتفاعی جهت تقسیم منابع و تقسیم سود تشکیل نشده اند، مانند انجمن ها، سندیکاها، اتحادیه‌ها، احزاب و NGO ها. جهت ثبت موسسات غیرانتفاعی باید از سازمانها یا وزارتخانه های مربوطه مجوز های لازم گرفته شود.

شرکت و انواع آن
همه اشخاص حقیقی و حقوقی جهت دستیابی به سود و منفعت می توانند توانایی های خود را که شامل سرمایه، تخصص، ارتباطات و … می باشد، در کنار یکدیگر قرار دهند. مجموعه این توانایی‌ها باید در چارچوب خاص، با عقد قراردادی مابین این افراد صورت پذیرد که شرکت‌ها، نوع خاصی از این قراردادها هستند. هر کدام از انواع شرکت ها شامل اصول و نحوه مشخصی از ارتباطات مابین شرکا و سهامداران و همچنین معاونین شرکت ها و اشخاص ثالث (خارج از شرکت ها) می باشند. انواع شرکت ها عبارتند از؛

شرکت با مسئولیت محدود
شرکت سهامی خاص
شرکت سهامی عام
شرکت تعاونی
شرکت تضامنی
شرکت مختلط سهامی
شرکت مختلط غیر سهامی
شرکت نسبی
برای ثبت موسسه یا شرکت می توانید خودتان از طریق اداره ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری اقدام کنید. همچنین می توانید به شرکت هایی که کلیه مراحل ثبت شرکت یا موسسه را در قبال دریافت مبلغی از شما انجام می دهند مراجعه کنید. شرکت، یک انجمن یا بنگاه تجاری و یا یک شخص حقیقی یا حقوقی و یا ترکیبی از هر دو آنها است. بنا بر تعاریف قانون مدنی، شرکت عبارت است از اجتماع حقوق مالکین متعدد در پیکر واحد. به طور کلی در قانون تجارت، هفت گونه شرکت تجاری وجود دارد.

نام کسب و کارتان را ثبت کنید
بعد از مشخص کردن نوع ساختار قانونی کسب و کار، باید نامی را برای آن انتخاب کنید. اسامی مختلفی که می‌تواند با نوع محصول و خدمات شما و آینده‌ای که شما متصور هستید، تناسب داشته باشد. خوب فکر کنید، اگر می‌خواهید کسب و کار اینترنتی راه بیندازید، بهتر است امکان ثبت نام مجموعه خود را برای یک دامنه بررسی کنید. از اداراتی که متصدی اسامی فعالان اقتصادی در حوزه شما هستند، جهت انتخاب نامی که تکراری نباشد استعلام کنید.

ارسال نظر