اتصال زیست‌بوم سینما به دنیای جدید با مرکز نوآوری و شتاب‌دهی سینمای ایران

«علیرضا تابش» با اشاره به این که اقتصاد آینده اقتصاد خلاق، دیجیتال و تجربه‌محور است، از تلاش برای راه‌اندازی مرکز نوآوری و شتاب‌دهی سینمای ایران یاد کرد و ابراز امیدواری کرد که هرچه زودتر موانع و مشکلات در این زمینه برداشته شود تا زودتر این مرکز نوآوری شکل بگیرد. به باور او ایده‌های نوآورانه می‌تواند زیست‌بوم سینما را به زیست بوم نوآوری وصل کند تا در نهایت مخاطبان ایرانی از همکاری بین آنها منتفع شوند.

رویداد «پلی به سوی زندگی دیجیتال» با حضور مدیرانی از حوزه ارتباطات و حوزه فرهنگ در موزه ارتباطات برگزار شد. در اين برنامه و در پنل «تولید محتوا در گذر به ایران هوشمند» علیرضا تابش، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، با انتقاد از نظام فیلترینگ در کشور اعلام کرد که این فیلترینگ برای بزرگسال‌هاست نه افرادی در سنین پایین. او در این مورد گفت: «اگر سیاست فیلترینگ مانع از این می‌شود که به ظاهربخشی از کسب‌وکارها و سرویس‌های شبکه اجتماعی فیلتر شود، به نظر من این فیلترینگ برای ما بزرگسال‌هاست. چرا که بچه‌های ۱۰ یا ۱۲ ساله مشغول چت در چت‌روم‌هایی هستند که  والدین از آن خبر ندارند چه به این برسد که حاکمیت از آن چیزی بداند.» به باور او قوانین دست و پاگیر و قوانین فیلترینگ و به نوعی قوانینی که برای بخش خصوصی مزاحمت ایجاد می‌کند، می‌تواند مانع جدی برای توسعه کسب‌وکارها باشد.

به باور او اقتصاد آینده اقتصاد خلاق، دیجیتال و تجربه محور است و این سه اصل آینده را خواهند ساخت. او تاکید کرد که اگر مدل‌های کسب‌وکاری و تولید محتوای خود را تغییر ندهیم، کشور و محیط فارسی‌زبانان لطمه جبران‌ناپذیری خواهد دید.

او سینما را بخش قابل توجه برای پیشرفت در تولید محتوا دانست و از تلاش برای راه‌اندازی مرکز نوآوری و شتاب‌دهی سینمای ایران برای کمک به همین مسیر یاد کرد. تابش در این مورد گفت: «برای توسعه بخش خصوصی و نگاه رشد کسب‌وکارهای نوپا در سینمای ایران تصمیم به راه‌اندازی مرکز نوآوری و شتاب‌دهی سینمای ایران گرفتیم؛ اما دوسال است که موفق به راه‌اندازی این مرکز نشده‌ایم.» او بدون اشاره به موانع در این زمینه ابراز امیدواری کرد که هرچه زودتر موانع و مشکلات در این زمینه برداشته شود تا زودتر این مرکز نوآوری شکل بگیرد. به باور او ایده‌های نوآورانه می‌تواند زیست‌بوم سینما را به زیست بوم نوآوری وصل کند تا در نهایت مخاطبان ایرانی از همکاری بین آنها منتفع شوند.

صف عظیم مخاطب در فضای مجازی

در بخش دیگر این برنامه در پنلی به نام «به سوی زندگی دیجیتال» با حضور مدیران شرکت‌های تولیدکننده دیجیتال و چاپی، وضعیت تولید محتوا در فضای مجازی مورد بررسی قرار گرفت. در ابتدا ندا براداران، مدیرعامل فیدیبو، اعلام کرد که از ابتدا سال و به دلیل شیوع کرونا با وجود تمام چالش‌ها آنها رشد ۳برابری را  تجربه کرده‌اند و به لحاظ مراجعه کاربر آمار‌های ۵ تا ۶ برابری داشته‌اند. او وضعیت تولید محتوای دیجیتال در کشور و همچنین دنیا را خوب توصیف کرد و گفت: «از لحاظ مراجعه کاربر به فدیبو با آمار سه برابری مواجه بوده‌ایم. در حال حاضر ۶۰ هزار محتوای کتاب الکترونیکی و کتاب صوتی در فیدیبود قرار دارد که ۵۰ درصد این آمار امسال وارد فیدیبو شده و صف عظیمی هم هنوز  منتظر انتشار در فیدیبو هستند.»

رشد استقبال از پادکست‌ها در دوره کرونا

در ادامه امیرحسین مددی، مدیرعامل، سرویس شنوتو نیز از وجود ۶ هزار محتوای صوتی تولید شده در کشور که در این پادکست قرار گرفته خبر داد. او در مورد رشد استفاده از پادکست در ایام کرونا گفت: «از فروردین سال جاری نسبت به ماه‌های پیش از آن با رشد صددرصدی مواجه بودیم اما این رشد استفاده تا مرداد ادامه داشت و در نهایت بعد به حالت عادی بازگشت؛ اما مجددا در آبان ماه شاهد رشد چند برابری استفاده از محتوای پادکست‌های قرار گرفته روی شنوتو شدیم.» او تاکید کرد که این افزایش مخاطب منجر به افزایش درآمد آنها نشده است.

فضای نابرابر به رشد محتوای نامناسب می‌انجامد

در بخش دیگر این پنل محمد طلوعی، سردبیر مجله ناداستان با اشاره به این که کار تولید‌کنندگان در این بازار بیشتر از توزیع‌کنندگان است اما به ارزش کار آنها توجه نمی‌شود، گفت: در صنعت تولید و توزیع محتوا هیچ تعادل و فرایند عادلانه‌ای وجود ندارد. او گفت که ما در حال پیاده کردن نظام سنتی این بخش از بازار در اکوسیستم جدید هستیم و این روش جوابگو برای توسعه محتوای با کیفیت نیست. طلوعی در این مورد گفت: «رابطه تولید‌کننده و توزیع‌کننده بسیار ناعادلانه است و بسیاری از مواقع این توزیع کننده است که از تولید محتوا سود می‌برد. ما باید یک تعادل بین تولید کننده و توزیع‌کننده در این بازار ایجاد کنیم.» به باور او ایجاد یک فضای نابرابر در نهایت باعث رشد محتوای نامناسب خواهد شد.

سرمایه‌گذاری عظیم تا پایان ۱۴۰۰

در بخش دیگری از این پنل حسن شانه‌ساززاده، مدیرعامل گروه شاتل که در دل شرکت خود سرویس نماوا (VOD) را جای داده نیز از رشد استفاده از سرویس‌های‌ VOD در ایام کرونا گفت. آنطور که او در این پنل اعلام کرد در حال حاضر ۴۵ درصد بازار VOD در اختیار نماوا، ۵۰ درصد در اختیار فیلیمو و میزان باقی‌مانده از این سهم نیز در اختیار سایر بازیگران این بازار است. شانه‌ساززاده نیز با اشاره به رشد تولید محتوای دیجتال به واسته کرونا اعلام کرد که آنها تا پایان سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۹۰۰ میلیارد تومان برای تولید برنامه‌های مختلف سرمایه‌گذاری خواهند کرد.

 

 

ارسال نظر